Yamaha XJ 600S´93

klikni:                   více foto              odkaz na více info

K tomu to motocyklu mám větší vztah než k ostatním protože jsem jí měl nejdéle(4 roky),najezdil jsem na ní nejvíc kilometru(25000) a tím pádem jsem na ní zažil nejvíce zážitků.Vždycy mě všude dovezla za jakýchkoli podmínek.Takže to vypadá že namám ani nárok jí nějak kritizovat,ovšem jestli chci být objektívní,budu muset.

  XJčko bylo jedním z nejvytrvalejších modelu Yamahy.Vyrábělo se od roku 1991 až do myslím 2003.Tyto nenáročné modely mají výhodu že nanich není potřeba nic moc měnit a fungují pořád dobře i když se nemůžou rovnat se špičkou té doby.Ale zase jsou opoznání levnější.XJčko je na našem ojetém trhu hojně zastoupeno takže si můžete vybírat dle libosti a cenově je to taky pohoda.Za 60000 seženete slušný kousek který dobře poslouží.

  Vzhledově je docela nadčasové.Ani dneska navypadá zle,hlavně jeho větší sestra.900 je opravdu krásná....ale tu sem bohužel neměl,takže zpět k 6ce.Ještě v roce 2000 vypadala na úrovni doby a nebyl důvod se za ní stydět.Navíc když to vemu podle sebe tak je to přesně ten styl kterej se mě líbí - pohledná a účelná polokapotáž.Krásně odhalenej 4válec s výrazným žebrováním,jen to trochu kazej divně spřeházený svody výfuku.Ze všech stran vypadá vyváženě,ladně a všechno doplňují 2 pěkné výfuky.Zkrátka jeho vzhled přímo říká :  sedni a jeď někam daleko.Jediné co už se mě dneska moc nelíbí je přední světlo.Jeho tvar už je tak nějak out.

  Pohodlí v sedle je příkladně pohodlné.Poloha sedadla,stupaček a řidítek je akorát.Spolujezdec si také nemá na co stěžovat.Díky nízko položeným výfukům jsou optimálně umístěné stupačky.Sedadlo je ale trochu tvrdé(alespoň u mého modelu 93) a ikdyž sedíte uvolněně začne vás pořádně bolet prdel,víc než na GPZ i FZ),stačí ale na moment slízt a jede se dál. Stejně se většinou tak jako tak,po 100 kilákách zastavuje.XJčko má i pěkně vypracovaný přístrojový panel,je to jak v autě,škoda že nemá palivoměr.Větrný štítek je rozumě účinný.V rychlostech kolem 120,130 je to pohoda.Toto je ostatně i idelální cestovní rychlost.Tím jsem nakousl,že XJčko není vhodné pro nějak vysoké rychlosti,či bláznění,nemá nato ani výkonem ani podvozkem.

  Jízda na XJ 600S je řekněme průměrná.Ono opravdu není co chválit.Slabší motor,podvozek a průměrné brzdy nevěstí nějaké super jízdní zážitky.Ovšem ještě je tady jedna velice důležitá vlastnost a tou je spolehlivost.Celý ty 4 roky jsem jí jenom používal a na údržbu jsem nekladl nějak velký důraz.Zkrátka tahle motorka funguje a pokud slevíte z nároků zaveze vás kamkoli a pohodlně,ale trochu pomaleji i když.....180 umí taky.Překlápění v zatáčkách není tak špatné,ale podvozek se prostě kroutí a když jedete ve dvou se zavazadly tak to je někdy nářez.Důležitej je výběr gum,ty jsou schopný vlastnosti vylepšit.Starší modely měly jen jeden kotouč,takže je jasný že to nebrzdí jak R1.Praktická věc je hlavní stojan a u mého stroje byl namontovaný Wingrack. I když jsem neměl kufry,tak to byl nosič k nezaplacení (já blbec že sem si ho při prodeji neodmontoval).Naložil jsem nato kde co.Ve dvou do Chorvatska nebo do Tater tak nebyl problém.

  Motor je takovej spolehlivej pochoďák flegmatik.Když přidáte plyn tak si asi říká :  vždyť jedu tak co pořád po mě chcete,no a  vy třeba chcete 150.A když už si dá říct tak si k tomu pěkně otevře kohoutek.Jezdil jsem hodně ve dvou takže proto ta větší kritika. Jako sólo je to lepší ale nic víc..Výhoda motoru je v tom že se plynule rozjíždí už od 1500 otáček a 3 - 4000 jede uplně normálně,pokud nechcete jet nějak dynamycky klidně ho můžete nechat převalovat.Samozřejmě při vyšších stupních (5,6) je třeba mít alespoň 5 nebo radši 6000otáček.Nejlíp se jezdí na trojku a čtyřku.Když se to točí tak mezi 4,5 a 7tisíci otáček užijete si docela dynamiky.Přes 8000 už motor jenom nepřijemě řve a nemá to smysl.Spotřeba je z mýho pohledu spíš průměrná,ale lidé se svýma zkušenostma říkají něco jiného.Všem to žere o litr míň než mě,tak nevím.Když to vemu podle sebe,tak usporná dálková jízda 5,3-5,6l/100km.Běžná jízda kolem 6ti.A když ho dusíte tak klidně 7možná víc.Náchylný je na vysokou trvalou rychlost po dálnici,Když se jede v kuse třeba 140 a víc tak to je za dobrou sedmičku.No a když čtu třeba cizí cestopisy tak básněj jak jeli za 4,47 nebo 4,63 a ještě ke všemu přes Stelvio.Nechápu.Tím jsem se dostal k dalšímu poznatku.Když jsme byli v alpách a leli na Grossglockner tak od 1500mnm výrazně klesl výkon a kolem 2000mnm to nejelo víc jak nějaká dvěpade.Ovšem jela a jela furt,chytala v pohodě i ve 2500metrech(no skoro).Je jasné že řídčí vzduch udělá svoje ale v tomto případě mi to přišlo až dost.Je to osobní dojem.

  Nazávěr se musim zmínit o zadní kyvce.První ročníky byly náchylný na praskání v úchytu zadního tlumiče - neminulo mě to.Jistě se na tom podepsal náročnější provoz při maximálním zatížení.Naprasklej úchyt jsme srovnali a zpět přivařily a navíc jsme přidaly výztuhy takže teď už se nikdo nemusí bát.Docela se to povedlo i po vzhledový stránce.Zabralo to jedno odpoledne.Ještě je dobré zmínit,že od roku 1998 jsou montovány 2 kotouče na předku a zesílený vidlice,což je určitě dobrý krok pro zlepšení jízdních vlastností.Takže při koupi ojetého modelu je lepší sáhnout po novějších kusech.

  XJčko je vhodné pro začátečníky nebo pro ty co nemaj velký nároky na jízdní vlastnosti.Je to i o ceně,za málo peněz koupíte relativně mladej kus a kdo chce cestovat a né závodit není to špatný,ale nic víc.Ovšem pro mě má trochu hlubší význam.

Technické údaje:

MOTOR

čtyřdobý, vzduchem chlazený řadový čtyřválec
rozvod DOHC poháněný řetězem
dva ventily ve válci
pístová zdvihátka
rovnotlaké karburátory
žádné čištění výfukových plynů
elektronické zapalování
elektrický spouštěč
akumulátor 12 V / 8 Ah.
Vrtání x zdvih 58,5 x 55,7 mm
Objem 599cm
Kompresní poměr 10.1
Největší výkon 45 kW (61 k) při 8500 l/min
Největší točivý moment 55 Nm při 7000 l/min

    PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ

Primární převod řetězem
vícelamelová spojka v olejové lázni
šestistupňová převodovka
sekundární převod o-kroužkovým řetězem

    PODVOZEK

dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek
teleskopická vidlice
průměr nosných trubek 38 mm
zadní dvouramenná kyvná vidlice z ocelových trubek
centrální pružicí a tlumicí jednotka
kotoučová brzda 320 mm s dvoupístkovým třmenem vpředu
vzadu kotoučová brzda 245 mm
pneumatiky vpředu 110/80 H 17, vzadu 130/70 H 18.

    ROZMĚRY A HMOTNOSTI

rozvor 1495 mm
úhel hlavy řízení 65 st.
stopa 97 mm
Zdvih pérování vpředu/vzadu 140/110 mm
Výška sedla 785mm
Objem palivové nádrže 17l
Hmotnost s plnou nádrží 208 kg
Celková hmotnost 397kg

    HODNOTY NAMĚŘENÉ PŘI TESTU:

Největší rychlost sólo (se spolujezdcem) 180 (166) km/h
Zrychlení 0-100 km/h sólo (se spolujezdcem) 5,1 (5,6) s

 

 

 

25. 4. Marek

Zítra: Oto

Návštěvnost stránek

014197