Yamaha FZ 750 ´91

klikni:                     více fotek                       napsaly v tisku

 

Tento motocykl už v dnešní době patří mezi vyloženě starší generaci.Je to typický představitel 80tých let.FZ vznikla v roce 1984 jako polokapota,později asi v 88 yamaha dodala celokelímek. Další změna proběhla v roce 91.Jiná kola,modernější barvy a hlavně 4pístkové brzdy,toť vše.Z toho vyplýva že se až do roku 93 vyráběla skoro beze změn a v tomto roce už vypadala jak z minulýho století.Byla to škoda protože motorem a jízdníma vlastnostma byla velice slušná.Stačilo kompletně změnit plastové svršky.V době svého vzniku měla velice moderní 5ti ventilový motor kterej se v různejch derivátech používal jěšte dlouho po skončení výroby,např. GTS 1000 nebo FZR. FZta u nás není moc rozšířená nicméně v inzerátech jsou,ale najít solidní původní kus už je dnes problém i když motoricky by měly fungovat všechny.

  Vzhledově je dneska fakt mimo,co dodat,to byl taky důvod proč sem ji po roce prodal. Zkrátka když jsem jí viděl stát vřadě s jinejma motorkama tak to bylo hrozný,Přitom se jednalo o velice slušnej kousek se zánovním lakem a dobrou údržbou i když měl najeto 70000.Šílený hranatý přední světlo a od něj se odvíjející archajická kapotáž nepůsobila zrovna srdcervoucím dojmem.Ještě horší je pohled zezadu - uzoulinké zakončení palstů ze kterých leze světlo jak na 125.Nebejt vzádu 150 pneu a mohutnější koncovky výfuku tak opravdu vypadá jak 125ka.Ale když to člověk přejde tak celkově působí docela vyváženým střízlivým dojmem.

  Pohodlím tento motocykl  není zrovna určen pro nějaké vytrvalé cestování.Tím ale nachci říct že posed je nepohodlný,naopak.Vzhledem k tomu že se jedná o sportovní motocykl,posed je spíše turistický.Takže výše řidítek je celkem dobrá ale pro pohodlnější cestování by měly být výše.Největším záporem je sedadlo je uzké jak pro řidiče tak pro spolujezdce(to je vubec hrozný).Je tak nějak divně měkký.Přitom na první pohled vypadá docela pohodlně,nekoná se žádné supersportí bydýlko,ale plynulý přechod.Jenomže tím má spolujezdec zase blíž k stupačkám.Takže má pěkně skržený nohy.Řidič ten je v tomhle pohledu celkem v poho.Zkrátka sedlo je BLBÝ!!.Navíc FZ tím že má hrozně úzkej zadek není moc vhodná pro zavazadla a se širokým GIVI by to vypadalo hrozně,takže po praktický stránce taky nic moc.Trochu to vyvažuje nádrží která je asi na 21 litrů a elektrickým přepínáním rezervy(docela vychytávka).Takže slušnej dojezd a žádný lovení kohoutu pod nádrží. 


  Jízda už je lepší kapitola tohoto strojku 80's.O proti GPZ Horizont je mnohem lehčí (i když ve skutečnosti to je asi 35kg),obratnější a máte nad ní lepší kontrolu.Má celkem komfortní podvozek který celkem slušně žehlí nerovnosti.Rám je z jeklovýho profilu a na dnešní dobu už to taky nani žádnej zázrak ale je to dostatečný.Brzdy musím pochválit ,brzdí fakt dobře,zadek je voničem ale předek ten fakt brzdí.Po stránce podvozku a brzd je dobrá.

  Motor dobře doplňuje to  o čem tady píšu,100koňovej 5ti ventil se slušnou reakcí na přidání plynu.Jede od 3000 otáček kolem 5ti je trochu díra a když překročíte 7500 tak to je to pravý - jede jak svině.Zkrátka sportovní zaměření v sobě nezapře.Ale ani turistická jízda motoru nijak nevadí.Se spotřebou to taky není špatný kolem 6ti,někdy 7,víc už není nic běžnýho.Další z vychytávek tohohle motoru je elektrický čerpadlo(žádná proklatá poloha PRI - viz článek GPZ).Když se zapne klíček zapalování tak atomaticky začne doplňovat palivo v karbcích,projevuje se charakteristickým cvakáním.Až docvaká může se startovat,u studenýho motoru je to dobrá věc.Ale po zimě se mi to neosvědčilo,voživoval sem ji dýl než XJčko,asi byla po zimě hodně rozespalá :-)

  Co se týče spolehlivosti nemůžu říct půl slova.Je fakt že japonský motorky jsou spolehlivý snad všechny.Dneska jsou FZty hodně levný.A když máte málo peněz a chcete se slušně povozit tak to neni špatná volba.Jenže když jí chcete zase prodat musíte najít zase někoho komu se líbí. 

Technické údaje:

Motor:  Čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec,
rozvod 2xOHC, pět ventilů na válec. 
Největší výkon:  74 kW (100 k ) při 10 500 1/min. 
Největší točivý moment:  78 Nm při 8200 1/min. 
Karburátory:  4 Mikuni, 34 mm. 
Brzdy:  Vpředu dva kotouče, dvoupístkové třmeny.
Vzadu jeden kotouč. 
Pohotovostní hmotnost: 230 kg 
Maximální rychlost:  240 km/h. 

 

 

 

 

27. 4. Jaroslav

Zítra: Vlastislav

Návštěvnost stránek

014198