Reklamace

 

Délka záruční doby

 Pokud spotřebitel koupil zboží před 1. lednem 2003, je délka záruční doby 6 měsíců. U věcí použitých může prodávající zkrátit v dohodě s kupujícím záruční dobu, ne však méně než na 12 měsíců. Záruční doba může být i delší než uvedených 24 měsíců; v tomto případě záleží na prodávajícím, zda prohlášením v záručním listě určí podmínky a rozsah prodloužené záruční doby. Oprava, nebo úprava má záruční dobu tři měsíce, není-li sjednána, nebo zvláštními předpisy stanovena jinak.

 

            Zapamatujme si:

  • při nákupu každého zboží je délka záruční doby údajem, o který se nezapomeneme zajímat, v případě textilií se stejně jako u jiných druhů spotřebního zboží jedná o standardní dobu dvaceti čtyř měsíců,
  • záruční doba začíná běžet okamžikem převzetí věci kupujícím,
  • na žádost kupujícího je prodávající povinen poskytnout záruku písemnou formou (záruční list); umožňuje-li to povaha věci, postačuje namísto záručního listu vydat kupujícímu doklad o zakoupení věci obsahující nezbytné údaje,
  • nezbytnými údaji v záručním listu jsou jméno a příjmení, název nebo obchodní firma prodávajícího, jeho identifikační číslo, sídlo, jde-li o právnickou osobu, nebo bydliště, jde-li o fyzickou osobu,
  • po dobu záruční lhůty uchováváme doklad o prodeji.

 

Kde uplatnit reklamaci?

  • Vadu zboží či služby je třeba reklamovat v záruční době a to nejlépe v místě nákupu (zákon připouští reklamaci i v jiné provozovně, nebo místě podnikání). Neodkládejte reklamaci, nebojte se a reklamujte co nejdříve po zjištění vady.

            Zapamatujme si:

  • řešení spotřebitelského problému nenechme zastarat,
  • vadu zboží či služby reklamujme u prodávajícího či dodavatele bez zbytečného prodlení, tedy ihned, jakmile její výskyt zaznamenáme. Optimálně tak využijeme záruční dobu, jejíž délku stanoví v České republice občanský zákoník (§ 620).

 

Co nezapomenout vzít sebou?

účtenku (paragon) o nákupu, ze které je zřejmé, kdy a kde jsme zboží nebo službu koupili; nemáme-li účtenku, nahradí ji například přítomnost svědka nákupu,

záruční list (jde-li o zboží dlouhodobé spotřeby), ze kterého je zřejmé, že reklamujeme v záruční době,

samotné zboží, které jdeme reklamovat, a to v čistém stavu,

reklamační protokol či jiný doklad o předchozí reklamaci (pokud jde například o vadu opakující se),

osobní doklady.

Zapamatujme si:

  • smyslem uplatnění reklamace není pohádat se s prodavačem,
  • reklamační řád provozovny může pouze upřesňovat podmínky, za jakých bude reklamace vyřízena, nemůže však měnit literu zákona,

selže-li ústní vyjednávání a spotřebitel se nadále cítí poškozen ve svých právech, doporučují poradny SOS obrátit se na prodávajícího písemně (dopisem v obálce s dodejkou, dříve s „doručenkou“).

 

Reklamační protokol

 

Spotřebitel zásadně trvá na vyhotovení písemného protokolu o reklamaci. Obchodní firmy mají pro tento účel většinou tiskopisy. V protokolu se uvede, který spotřebitel u jaké firmy reklamuje které zboží s jakou vadou. Uvedeno bude také datum, kdy byla reklamace uplatněna. V protokolu se také uvede, které právo z odpovědnosti za vady kupující požaduje (pokud se u zboží vyskytne vada neodstranitelná, je na spotřebiteli, aby se rozhodl, chce-li výměnu za stejný typ zboží, anebo chce-li odstoupit od kupní smlouvy, tj. aby mu prodávající vrátil peníze). Prodávající převezme vadné zboží, zákazník obdrží jedno vyhotovení protokolu. Reklamací se běh záruční doby zastavuje; pokračovat bude od okamžiku, kdy byl spotřebitel povinen si věc znovu převzít.

 

Zapamatujme si:

  • záruka se nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním, ani na vady, pro které byla sjednána nižší cena,
  • jde-li o vadu odstranitelnou, která se vyskytla u zboží zakoupeného či vyrobeného před 1. lednem 2003, bude se spotřebitel při reklamaci právem dožadovat opravy vady na náklady prodávajícího.
  • je-li vada u tohoto zboží neodstranitelná či se tatáž vada u téhož zboží opakuje a brání jeho řádnému užívání, právem spotřebitel žádá výměnu vadného zboží za výrobek bez vady či odstoupí od kupní smlouvy, tj. žádá vrácení peněz. Která z uvedených variant bude využita, rozhodne spotřebitel,
  • vyskytla-li se vada u zboží, zakoupeného spotřebitelem po 1. lednu 2003, po dobu prvních šesti měsíců záruční doby se přenáší důkazní břemeno v reklamačním řízení na prodávajícího, a spotřebitel se bude dožadovat výměny vadného zboží za bezvadné, či opravy výrobku. Mezi variantami rozhodne spotřebitel,

není-li možná výměna věci nebo její oprava, může kupující požadovat přiměřenou slevu z ceny věci nebo od smlouvy odstoupit; to však neplatí, pokud kupující před převzetím věci o rozporu s kupní smlouvou věděl nebo rozpor s kupní smlouvou sám způsobil.  

 

Lhůta k vyřízení reklamace

 

Pokud si lhůtu k vyřízení reklamace nedohodne spotřebitel s prodávajícím jinak, platí třicetidenní lhůta stanovená zákonem. Uplyne-li tato lhůta bez zdárného výsledku, posuzuje se záležitost tak, jako by vadná věc byla neopravitelná.

 

Zapamatujme si:

  • ohlídejme si, zdali prodávající či dodavatel splnili svou povinnost vyřídit reklamaci ve lhůtě stanovené zákonem, jejíž délku stanoví v České republice Zákon o ochraně spotřebitele (§ 19 odst. 3),

nedočká-li se spotřebitel do stanoveného data žádné odpovědi, má možnost domáhat se práva soudní cestou.

 

10. 5. Blažena

Zítra: Svatava

Návštěvnost stránek

012028