Reklamace
Pokud spotřebitel koupil zboží před 1. lednem 2003, je délka záruční doby 6 měsíců. U věcí použitých může prodávající zkrátit v dohodě s kupujícím záruční dobu, ne však méně než na 12 měsíců. Záruční doba může být i delší než uvedených 24 měsíců; v tomto případě záleží na prodávajícím, zda prohlášením v záručním listě určí podmínky a rozsah prodloužené záruční doby. Oprava, nebo úprava má záruční dobu tři měsíce, není-li sjednána, nebo zvláštními předpisy stanovena jinak.
Zapamatujme si:
Vadu zboží či služby je třeba reklamovat v záruční době a to nejlépe v místě nákupu (zákon připouští reklamaci i v jiné provozovně, nebo místě podnikání). Neodkládejte reklamaci, nebojte se a reklamujte co nejdříve po zjištění vady.
Zapamatujme si:
Co nezapomenout vzít sebou?
účtenku (paragon) o nákupu, ze které je zřejmé, kdy a kde jsme zboží nebo službu koupili; nemáme-li účtenku, nahradí ji například přítomnost svědka nákupu, |
záruční list (jde-li o zboží dlouhodobé spotřeby), ze kterého je zřejmé, že reklamujeme v záruční době, |
samotné zboží, které jdeme reklamovat, a to v čistém stavu, |
reklamační protokol či jiný doklad o předchozí reklamaci (pokud jde například o vadu opakující se), |
osobní doklady. Zapamatujme si:
selže-li ústní vyjednávání a spotřebitel se nadále cítí poškozen ve svých právech, doporučují poradny SOS obrátit se na prodávajícího písemně (dopisem v obálce s dodejkou, dříve s „doručenkou“).
Reklamační protokol
Spotřebitel zásadně trvá na vyhotovení písemného protokolu o reklamaci. Obchodní firmy mají pro tento účel většinou tiskopisy. V protokolu se uvede, který spotřebitel u jaké firmy reklamuje které zboží s jakou vadou. Uvedeno bude také datum, kdy byla reklamace uplatněna. V protokolu se také uvede, které právo z odpovědnosti za vady kupující požaduje (pokud se u zboží vyskytne vada neodstranitelná, je na spotřebiteli, aby se rozhodl, chce-li výměnu za stejný typ zboží, anebo chce-li odstoupit od kupní smlouvy, tj. aby mu prodávající vrátil peníze). Prodávající převezme vadné zboží, zákazník obdrží jedno vyhotovení protokolu. Reklamací se běh záruční doby zastavuje; pokračovat bude od okamžiku, kdy byl spotřebitel povinen si věc znovu převzít.
Zapamatujme si:
není-li možná výměna věci nebo její oprava, může kupující požadovat přiměřenou slevu z ceny věci nebo od smlouvy odstoupit; to však neplatí, pokud kupující před převzetím věci o rozporu s kupní smlouvou věděl nebo rozpor s kupní smlouvou sám způsobil.
Lhůta k vyřízení reklamace
Pokud si lhůtu k vyřízení reklamace nedohodne spotřebitel s prodávajícím jinak, platí třicetidenní lhůta stanovená zákonem. Uplyne-li tato lhůta bez zdárného výsledku, posuzuje se záležitost tak, jako by vadná věc byla neopravitelná.
Zapamatujme si:
nedočká-li se spotřebitel do stanoveného data žádné odpovědi, má možnost domáhat se práva soudní cestou. |