Servis

O in-line, bruslích, vybavení a servisu

Při výběru vhodných inline bruslí si nejdříve musíme ujasnit, jaký druh bruslení budeme provozovat. Podle druhu bruslení bychom mohli brusle rozdělit do těchto základních skupin:

 fitness bruslení – pro kondiční či rekreační jízdu

 rychlobruslení – pro bruslaře, kteří mají závodní ambice 

off-road bruslení – pro jízdu v terénu, například po lesních cestách, loukách nebo sjezdovkách 

freestyle bruslení – pro freestyle slalom (slalom s triky), tanec na bruslích 

agresivní bruslení – pro skoky přes překážky, skluzy po zábradlí, jízdu na u-rampě apod. 

inline hokej

ü krasobruslení

Začátečník, který se chce především "pohodově vozit" či "udržovat postavu" na bruslích, by měl zvolit právě fitness model. Až později se možná bude chtít specializovat a zakoupí si další brusle např. pro rychlobruslení nebo jízdu v terénu. Náš článek se dále věnuje především fitness bruslím a jejich použití.

Základní vlastnosti bruslí

 Bota

Většina fitness bruslí je označována jako softskates (softboots) a má tedy měkkou botu, která se zavazuje tkaničkami. V oblasti kotníku má většinou jednu přezku. Často je také pro dotažení boty používán pásek se suchým zipem. Někdy je tkanička nahrazena silonovou strunou s nějakým uživatelsky příjemným a rychlým utahováním.

Existují i modely s vnější pevnou skořepinou a vnitřní měkkou botičkou, kterou lze v případě potřeby vyjmout. Takové boty se většinou uzavírají přezkami.

Bota musí bruslaři naprosto dokonale padnout. Nesmí tlačit a ani nesmí být příliš volná. Ženy mají většinou širší lýtka než muži, proto se pro ně vyrábí speciální ženské modely s rozšířenou botou v oblasti lýtka. Modely označované jako UNISEX jsou vhodné jak pro ženy tak i pro muže.

Bota by měla být dobře odvětrávaná. Začátečníkům se někdy doporučují boty, které obepínají nohu v oblasti lýtka co nejvýše. Bruslař má tak větší oporu. Brusle pro sportovnější styl jízdy mají botu nižší a opora v oblasti kotníku u těchto modelů není tak velká.



 Rám

Rám je připevněn k botě a do rámu jsou vmontována kolečka. Rámy jsou vyráběny z plastů, slitin hliníku či dalších kovů nebo tzv. kompozitů (např. karbon).

Rámy z plastů dobře tlumí otřesy, ale jsou relativně měkké a těžší bruslař je může svou hmostností deformovat. Nejsou také tak odolné proti poničení jako rámy z následujících materiálů.

Rámy z hliníkových slitin jsou velmi pevné a proto lépe přenáší energii bruslaře do odrazů. Otřesy ale tlumí malinko hůře. Kompozitové rámy jsou také pevné a navíc mají nízkou hmotnost. Mají však trošku vyšší cenu.

Mnoho výrobců umisťuje na rám informaci o maximální velikosti koleček, které se dají v rámu použít. Doporučujeme, aby tato velikost byla pro fitness brusle minimálně 80 mm. Pokud se těšíte na svižnou jízdu, doporučujeme rám pro kolečka o velikosti 90 mm.

Rámy některých modelů umožňují tzv. rockering. To je možnost uchycení koleček do různých výšek. Tím se dají výrazně měnit jízdní vlastnosti bruslí. Například in-line hokejisté často používají takové umístění koleček, kdy první a poslední kolečko je umístěno ve větší výšce nad povrchem než kolečka ostatní, nebo první dvě kolečka menší a další dvě větší tvz. Hi-Lo . Tím se zlepšuje manévrovatelnost bruslí. Toto uchycení koleček je například vhodné také pro freestyle jízdu a tanec na bruslích. Tato vlastnost bruslí však asi nebude pro začátečníka příliš důležitá.



 Kolečka

Běžné inline brusle mají na každé brusli čtyři kolečka v řadě za sebou (tedy in-line). Brusle pro rychlobruslení měly ještě nedávno většinou pět koleček. Se zvětšujícími se závodními kolečky se však přešlo na 4 kolečka (od průměru 90 mm). U koleček jsou důležité dva základní parametry: velikost a tvrdost.

Velikost se udává jako průměr kolečka v milimetrech a pohybuje v rozmezí od 44 do 110 mm. Čím jsou kolečka větší, tím jsou rychlejší. Menší kolečka jsou pomalejší, ale mají zase větší "manévrovatelnost".

Tvrdost která se udává v jednotkách "A", se pohybuje od 74A (nejměkčí) až po 100A (nejtvrdší).Tvrdší kolečka jsou rychlejší, méně se sjíždí a hůře tlumí otřesy.

Pro svižnou fitness jízdu na kvalitním povrchu se používají relativně velká a tvrdá kolečka (velikost od 80 mm, tvrdost od 80A do 86A), většina výrobců již nabízí jako standard pro fitness jízdu kolečka o velikosti 90mm. Pro pohodovou jízdu s mírným zmenšením otřesů můžete zvolit kolečka měkčí (tvrdost 75A – 78A).

Pro agresivní bruslení přes překážky se doporučují kolečka o velikosti od 44 do 50 mm a tvrdosti 96 až 100A. Pro jízdu na u-rampě jsou nejvhodnější kolečka o velikosti od 55 do 62 mm a tvrdosti 88 až 95A.



 Ložiska

Do jádra každého kolečka jsou zasunuta dvě ložiska. V každé čtyřkolečkové brusli je tedy schováno 8 ložisek. Čím jsou ložiska kvalitnější, tím menší bude odpor při otáčení koleček a tím méně energie budete muset při jízdě vydávat.

Ložiska se většinou označují hodnotou ABEC-1, ABEC-3, ABEC-5 nebo ABEC-7. Toto označení se někdy chybně interpretuje jako označení kvality ložiska. Ve skutečnosti pouze vypovídá o přesnosti výroby jednotlivých dílů ložiska a přesnosti jeho běhu. ABEC-1 označuje nejmenší přesnost výroby a ABEC-7 největší přesnost. Toto označení však bohužel nic nevypovídá o skutečné kvalitě ložiska. Nic nám neříká o kvalitě použitých materiálů, o kvalitě použitého maziva, ani o vůli ložiska.

Při koupi bruslí proto doporučujeme vyzkoušet "točivost" koleček. Prstem roztočte kolečka a sledujte, za jak dlouho se zastaví. Určitě si všimnete, že u některých modelů se kolečka zastaví již po pár otáčkách a u jiných se budou točit a točit. Při koupi bruslí se snažte vyvarovat modelů, u kterých se některá z koleček točí významně kratší dobu než ostatní kolečka na stejné brusli.

Menší "točivost" nemusí být způsobena sníženou kvalitou ložisek, ale například také nepřesným umístěním ložisek do koleček nebo nepřesným umístěním koleček do rámu brusle. Navíc ložiska mazaná tukem (naprostá většina ložisek ve fitness bruslích) se také musí tzv. rozjezdit.



 Brzda

Pro rekreační jízdu doporučujeme, aby byly brusle vybaveny patní brzdou, a aby se ji bruslař naučil dobře a efektivně používat. Většina fitness modelů brzdu má. Protože je brzdění patou nejefektivnější a nejlevnější metoda jak zastavit, nedoporučujeme demontáž brzdy jen v případě , že už jste prošli in-line školou a umíte brzdit jinak.

Po čase se brzda opotřebuje a je třeba ji vyměnit za novou. Rychlost opotřebení brzdy je závislá na její tvrdosti a frekvenci používání. Při přibrzďování během jízdy z prudšího 2km kopce můžete obrousit až třetinu brzdy.Existují i jiné metody brzdění než patou, ale téměř všechny spočívají v brzdění kolečky.

Brzdový špalek je jediný spotřební materiál na brusli, který může dodat jen výrobce brusle. Ostatní součástky, které se jízdou opotřebovávájí (ložiska a kolečka),mají standardizované rozměry a je možné použít součástek od libovolného výrobce. Proto doporučujeme s bruslemi ihned zakoupit pár brzdových špalků, abyste předešli situaci, která nastane při ukončení výroby některých modelů.

S nedostatečnou (nebo spíše žádnou) technickou podporou a prodejem náhradních dílů se můžete především setkat u neznačkových inline bruslích, které se prodávají ve velkých obchodních řetězcích. Pokud budete kupovat takové brusle, informujte se při nákupu, kdo zajišťuje záruční a pozáruční servis a zkuste ihned zakoupit náhradní brzdový špalík. Pokud tyto informace nezískáte a brzda nepůjde koupit, raději brusle nekupujte.



 Ochranné vybavení

Při in-line bruslení je relativně vysoká pravděpodobnost pádu. Určitě vyšší než při jízdě na kole. A přitom rychlosti, kterých na bruslích můžete dosahovat, jsou s kolem plně srovnatelné. Brzdná dráha na bruslích je však významně delší než na kole.

Přitom to, zda se stanete či nestanete obětí nehody, vůbec nemusí záviset na vašich zkušenostech, ale na vnějších vlivech, které mnohdy vůbec nemáte šanci ovlivnit (kamínek, prasklinka v asfaltu, pes na vodítku, nepředpokládaný manévr malého dítěte apod.)

Z uvedených důvodů vyplývá nutnost nosit ochranné vybavení!

Bezpodmínečně nutné je nosit přilbu (cyklistickou). Zranění hlavy na inline bruslích jsou poměrně častá (minimálně otřes mozku) a mohou mít přímo fatální následky. Například na in-line závodech je přilba povinná i pro profesionální jezdce a pokud nejste profi-jezdec, možná budete padat o trošičku více :-) Dle lékařských průzkumů dochází ke smrtelnému zranění hlavy už při rychlosti 11 km/h!

Dále vřele doporučujeme kompletní sadu chráničů na kolena, lokty a zápěstí s dlaněmi. Kolena a dlaně jsou to první, na co dopadnete při pádu vpřed. Na lokty zase padáte při pádu vzad. Zlomeniny a další poškození v těchto exponovaných oblastech se obtížně hojí a mnohdy mají trvalé následky.

Chrániče i přilba vám musí skvěle padnout, tzn. musí mít vhodnou velikost, dobré zapínaní, musí být dobře připevněné, aby se při pádu neposunuly mimo chráněná místa a zároveň nesmí řezat při ohnutí ruky či nohy. Toto vše se dá zjistit jen vyzkoušením všech kupovaných chráničů. Vyzkoušejte více typů, velikostí a značek a pak si vyberte ty nejlepší.

Některé firmy dodávají také slušivé elasťáky se skrytými polštářky na ochranu choulostivých tělních partií (hýždě a boky). Tento oděvní doplněk může dodat sebevědomí začínajícím bruslařkám :-)



 Další doplňky

Při pohybu na bruslích velice brzy zjistíte, že potřebujete ještě další drobné doplňky, které vám zpříjemní "bruslařský život". Velice praktický je speciální batoh na in-line brusle. Jedná se o batoh s klasickým hlavním úložným prostorem a vnějšími úchyty na přichycení in-line bruslí.

Pokud chcete bruslit "nalehko", je vhodná větší ledvinka, do které se vejdou alespoň sandály, mobil a doklady. Většinou jsou takové ledvinky doplněny kapsou pro jednu nebo dvě láhve s pitím.

Velmi praktické jsou chrániče, které se nasadí přes kolečka a umožní tím bruslaři normální chůzi. Vhodné jsou především pro pohyb bruslaře v místech, kde je bruslení zakázáno nebo kde je to nebezpečné (prostředky hromadné dopravy, chůze do schodů, pohyb v budovách, obchodech apod.)

V případě večerního pohybu na bruslích je vhodné připevnit si na oděv reflexní pásky nebo blikačky. Vyrábějí se speciální blikačky pro in-line bruslaře, ale dá se vystačit i s obyčejnými blikačkami na kolo. Zakoupit můžete také speciální svítící nebo blikající kolečka, případně svítící lištu na rám brusle.

Pokud vás zajímá rychlost pohybu na bruslích, můžete si pořídit tachometr pro in-line brusle. Na trhu jsou momentálně dva typy. Bezdrátový tachometr od firmy Microsport, který přenáší údaje o jízdě ze speciálního kolečka se snímačem rychlosti do "náramkových" hodinek. Větší komfort, ale také vyšší náklady pak přináší GPS v náramkových hodinkách (výrobce Garmin, Suunto).

Oba typy tachometrů se dodávají i ve variantě se snímačem tepové frekvence, takže se dají použít jako plnohodnotný sporttester. Bruslař, který hodlá systematicky zvyšovat svou fyzickou kondici se bez sporttesteru neobejde. Tento přístroj měří a zaznamenává tepovou frekvenci a umožňuje tak sledovat plnění předem určeného tréninkového plánu.

Velice praktický je také popruh na nošení inline bruslí. Jedná se o popruh v délce asi 1,5 až 2 metry, který je na obou koncích opatřen malými přezkami. Každý konec popruhu se protáhne rámem brusle a přezka se zapne. Popruh s připevněnými bruslemi na obou koncích se pak dá nosit přes rameno nebo pověšený kolem krku.

Pokud budete jezdit na cestách s velkým množstvím chodců či cyklistů, možná vám přijde vhod in-line zvonek. Jedná se klasický cyklistický zvonek se speciálním úchytem na prst.



Obecné rady pro nákup bruslí, které mají sloužit déle než jednu sezón



ü Kupte si takovou značku bruslí, pro kterou nebude v budoucnu problém sehnat náhradní díly (především brzdu, osy, přezky). Která to je? To si můžete při nákupu bruslí sami vyzkoušet. Vyzvěte prodavače, aby vám k bruslím prodal jednu náhradní brzdu do bruslí a uvidíte jeho reakci. Na internetu se také dají najít www stránky značkových výrobců, na kterých bývá zveřejněn kontakt na výhradní dovozce do České republiky.

 V obchodě si vyzkoušejte i modely, které se vám zdají příliš drahé. Alespoň si na vlastní kůži vyzkoušíte, v čem finanční rozdíl spočívá. Možná že u dražších bruslí zjistíte, o co přicházíte v případě koupě levnějšího modelu. 

Na bruslích se nevyplatí šetřit. Kupte si raději dražší brusle, než brusle, na kterých nebudete jezdit rádi. Důležité je, aby zážitek z jízdy nebyl kalen nějakými technickými a zdravotními problémy. 

Potěžkejte si v prodejně různé modely bruslí a zjistíte, že některé jsou lehčí a některé až extrémně těžké. Přece nechcete jezdit s mlýnskými kameny na nohou.

Vyzkoušejte si obě brusle. A obě brusle si pořádně zavažte. Je totiž možné, že jedna noha bude v botě výborně sedět, ale druhá nikoliv. 

Často se kvalitní značkové brusle dají zakoupit po sezóně za výrazně nižší ceny. Loňské modely bruslí bývají výrazně levnější klidně i na začátku nebo v průběhu sezóny. Přitom mohou být stejně kvalitní jako nové modely bruslí (jenom budou třeba méně barevnější.

Připravte se na to, že kolečka, ložiska a brzdu budete při pravidelném jezdění měnit asi tak 1x ročně.



Další rady "do života"



 Učte se jezdit raději na nějakém poloprázdném parkovišti než na cyklostezce, kde budete zavazet ostatním "rychlíkům". 

Učte se bruslit ještě s někým dalším. Je to zábavnější, budete se navzájem podporovat a navíc si můžete poradit a upozornit na chyby. Vhodné je nechat si poradit a ukázat některé manévry od někoho zkušenějšího. 

Zkuste se porozhlédnout po nějaké škole bruslení. Tam dobře vědí, jak vás to efektivně, rychle a hlavně bezbolestně naučit. 

Aby brusle dlouho a dobře sloužily, potřebují pravidelnou údržbu. Můžete si ji udělat sami, ale lepší je přenechat tuto práci a seřízení odborníkům, nejlépe tam kde jste brusle zakoupili a kde mají náhradní díly k dispozici.

Oficiální stránky OIHL

www.oihl.estranky.cz

www.stilmat.cz

Škola in-line bruslení

Pokud máte zájem o vyuku kontaktujte nás.

In-line fitness
InlineSkating.jpg