Jak začít

Kdy začít ?
Jaký je nejvhodnější věk pro zahájení výuky in-line bruslení? Dalo by se říct, že čím dříve, tím lépe. Ovšem u malých dětí budeme omezeni jejich pohybovým vývojem. Většina dětí začíná chodit kolem jednoho roku života. O bezpečné chůzi můžeme ovšem mluvit až ve třech letech. Hrubá motorika, zajišťující držení těla a pohyb, by měla být dokončena ve čtyřech letech. Dítě je schopno krátkodobě udržet rovnováhu na jedné noze, což bruslení vyžaduje a nastává tedy vhodná doba pro nácvik. Nečekejte rychlou cestu k pokročilému bruslení, vždyť jemnou koordinaci pohybů zvládá až šestileté dítě a základním předpokladem pro efektivní jízdu je poměrně složité udržení dynamické rovnováhy. Mnozí proto doporučují začít až v šesti letech.

Jak učit ?
Zapomeňte na vysvětlování pohybu, omezte instrukce na minimum. Používejte názorné ukázky. Jednoduché hry zpestří výcvik a motivují. Připravte se na velmi rychlý nástup únavy u dítěte. To se projeví nezájmem a neschopností udržet oblast nohy v rovnovážném postavení, noha se viklá v kotníku. Záruka úspěchu tkví ve velmi krátkých (i pětiminutových), ale častých lekcích.Proto je lepší přenechat tyto lekce odborníkům , trenérům in-line škol .

Vybavení ?
Nekvalitní supermarketové brusle jsou spíše hračky, jejichž kolečka se špatně točí a navíc kloužou. Kolečka jsou totiž vyrobeny z nepružné umělé hmoty, mají slabou přilnavost a netlumí vibrace. Pokud vám jde o opravdové bruslení kupte kvalitní dětské brusle. Velkou výhodou u některých typů bruslí je možnost zvětšování velikosti. Prodlužuje se tak doba použitelnosti pro jedno dítě. Zakoupení chráničů společně s bruslemi by mělo být samozřejmostí. Stejně tak používání přilby, např. cyklistické, nebo speciální pro in-line bruslení.

Bezpečnost
Velmi důležité je zajištění bezpečnosti. Zbytečné odřeniny a modřiny (o úrazech nemluvě) odrazují od tohoto krásného sportu. První seznámení s bruslemi může proběhnout doma v obýváku na měkkém koberci. Pokračovat bychom měli na neklouzavém povrchu (trávník, žíněnka v tělocvičně, gumový povrch hřiště atd.). Velmi důležité je získání důvěry v chrániče. Jakmile dítě zjistí, že pády nebolí, pohyby jsou uvolněnější, smělejší a rychlé lepšení na sebe nenechá dlouho čekat. Chybou je poskytnutí opory uchopením za ruku dítěte. Dítě si na takovou oporu velmi rychle zvykne a nedokáže bez pak ní bruslit. Navíc při společném bruslení a pádu dítěte nedokážeme tak rychle zastavit, abychom ho chvíli netáhli a často tak způsobíme zbytečné odřeniny navíc.

Úplné začátky
Začátky bývají těžké. Zvláště pokud si děti brusle nevysnily, případně nevytrucovaly (a tak trošku je do tohoto sportu nutíme) je potřeba postupovat obezřetně. Zbytečné modřiny odrazují a nová motivace se hledá těžko. Navrhuji začít na měkkém povrchu. Pokud dítě dostane brusle jako dárek (a má z nich radost), můžeme využít jeho nadšení a vyzkoušet brusle doma na koberci. Nové brusle by mu neměly nijak ublížit. Výhodou jsou přesně opačné vlastnosti koberce proti asfaltu. Je měkký a nejede to na něm. Takže pády tolik nebolí a brusle nikam neujíždějí. Základem bruslení je udržení rovnováhy, kterou můžeme nacvičovat právě na malém prostoru doma. Přesvědčíme děti, aby si nejdříve obuly jen jednu brusli. A nejlépe formou her (na čápa) můžeme procvičit stání na jedné noze (brusli).

· s oporou o nábytek

· s oporou o sourozence

· ve spolupráci se sourozencem

· samostatně

Jdeme ven
Venku zkusíme utlumit případné nadšení a vyzkoušet ještě pár cviků na trávníku, nebo jiném neklouzavém povrchu. Důraz klademe na uvolněnost a snížení v kolenou. Do rozcvičení můžeme zakomponovat nácvik dalších postojů, které jsou vhodné pro udržení stability.

· postoj ve „véčku“

· „nůžkový“ postoj

Jízda na asfaltu
Děti se většinou automaticky postaví do širokého postavení („áčko“). Pak stačí přenášet váhu z nohy na nohu a (dostatečně kvalitní brusle) rozjedou se. Kolébání připomíná kačení chůzi a tak se tomuto způsobu bruslení také říká. Na takové úrovni bruslení děti nějakou dobu zůstanou a nikam je zbytečně nehoňte. Motivací k rozvoji dovedností jsou hry a soutěže, které děti běžně hrají i bez bruslí. Uvádíme několik cvičení, které děti lákají k provedení a rozvíjí se tak jejich rovnováha, koordinace a celková šikovnost.

· „koloběžka“ - opakované odrazy pouze jednou nohou

· „podjíždění laťky“ - laťkou může být paže kamaráda

· dřep

· honičky

· tlačení a tažení spolujezdce

· jednoduché slalomové dráhy

· překonávání překážek

· „Citronky“ - namalujte na zem bruslemi souvislé citronky, nebo vypasenou housenku (nazvěte si to jak chcete). Začneme ve „véčkovém“ postoji a tlakem do bruslí je rozjedeme do stran. Pak vytočením špiček k sobě je zase sjedeme k sobě. Opakované pohyby vedou k plynulé jízdě vpřed.

· rychlost - zvyšování rychlosti na rovince

· sjezdy - velmi jednoduché a krátké sjezdy s dojezdem do roviny, kde dojde samovolně k zastavení. Děti na této úrovni neumí rychle zastavit. Zastavují jednoduchým zatočením, takže nemohou jet příliš rychle.

Oficiální stránky OIHL

www.oihl.estranky.cz

www.stilmat.cz

Škola in-line bruslení

Pokud máte zájem o vyuku kontaktujte nás.

In-line fitness
InlineSkating.jpg