původní verze těchto pravidel je na stránkách http://www.pool-table-rules.com/
5.1. Předmět hry
9ball se hraje s devíti koulemi očíslovanými od jedničky do devítky a bílou koulí. Při každém strku musí bílá koule nejprve přijít do kontaktu s koulí nejnižší hodnoty na stole, ale koule nemusí být potápěny v tomto pořadí. Jestliže hráč potopí jakoukoliv kouli při platném strku, zůstává u stolu na další strk a pokračuje, dokud nemine, nezahraje faul nebo nevyhraje hru potopením 9ti koulí. Po minutí musí přicházející hráč hrát z pozice, která zbyla po předchozím hráči, ale po faulu si může přicházející hráč nastavit bílou kouli kamkoli na stůl. Hráči nemusí ohlašovat žádný strk. Zápas končí když jeden z hráčů vyhraje požadovaný počet her.
5.2. Rozestavení koulí
Cílové koule jsou rozestavené v kosočtvercovém tvaru s koulí s číslem 1 na vrcholku kosočtverce a na spodním bodu, koule s číslem 9 je uprostřed kosočtverce a ostatní koule jsou uspořádány náhodně, namačkány tak těsně, jak je to možné. Hra začíná s bílou koulí v ruce za horní čárou.
5.3. Pořadí hry
Vítěz rozstřelu má možnost začít hru. V 9ball rozstřeluje vítěz hry i v následující, jestliže to není specifikováno jinak organizátorem turnaje. Následují obvyklé podmínky, které mohou být dopředu určeny turnajovými činiteli:
a) hráči se v rozstřelu střídají
b) rozstřeluje hráč, který prohrál
c) rozstřeluje hráč, který ve hře zaostává.
5.4. Legální rozstřel
Pravidla upravující rozstřel jsou stejná jako pro jakékoliv jiné strky kromě:
1) Hráč na rozstřelu musí odehrát nejdříve kouli s číslem 1 a buď kouli potopit nebo rozmístit minimálně 4 koule k mantinelům.
2) Jestliže je bílá koule potopena nebo vyhozena ze stolu, nebo nejsou splněny požadavky rozstřelu, je hlášen faul a přicházející hráč má možnost umístit bílou kouli kamkoliv na stůl.
3) Jestliže se při rozstřelu stane, že cílová koule spadne ze stolu, je hlášen faul a přicházející hráč má možnost umístit si bílou kouli kamkoliv na stůl. Cílová koule se nepřenastavuje (výjimka: jestliže je touto koulí koule s číslem 9, je přenastavena).
5.5. Pokračování hry
Při strku, který bezprostředně následuje po rozstřelu, může hráč hrát „push out“ (Pravidlo 5.6.). Jestliže hráč potopí jednu nebo více koulí při rozstřelu, pokračuje ve hře dokud nemine, nezahraje faul nebo nevyhraje hru. Jestli hráč mine nebo zahraje faul, druhý hráč začíná svou směnu a hraje dokud nemine, není zahlášen faul nebo nevyhraje. Hra končí když je potopena koule s číslem 9 řádným strkem, nebo když je hra ztracena kvůli vážným porušením pravidel.
5.6. „Push out“
Hráč, který hraje bezprostředně po rozstřelu může hrát „push out“, aby se pokusil dostat bílou kouli na lepší pozici pro další možnost. Při „push out“ nemusí dojít ke kontaktu bílé koule s cílovou koulí ani s žádným mantinelem, ale jinak všechna pravidla pro faul stále platí. Hráč musí oznámit úmysl hrát „push out“ před strkem, nebo je strk brán jako normální strk. Jakákoli koule potopená při „push out“ se nepočítá a zůstává mimo stůl kromě koule s číslem 9. Následně po řádném „push out“ je přicházejícímu hráči dovoleno odehrát z této pozice nebo přenechat strk hráči, který „push out“ zahrál. „Push out“ není brán jako faul, pokud nejsou porušena pravidla (kromě pravidel 5.8. a 5.9.). Nesprávný „push out“ je penalizován podle typu faulu, který byl ohlášen. Jestliže hráč pokazí rozstřel, přicházející hráč nemůže hrát „push out“.
5.7. Fauly
Když hráč zahraje faul, musí ukončit svůj pobyt u stolu a žádné potopené koule při faulu se nepřenastavují (výjimka: jestliže je potopena koule s číslem 9, je přenastavena). Přicházející hráč může bílou hrát z ruky; před svým prvním strkem může umístit bílou kouli kamkoliv na stůl. Jestliže se hráč dopustí několika faulů při jednom strku, jsou mu počítány jako jeden faul.
5.8. Špatný zásah
Jestliže první koule, která přijde do kontaktu s bílou koulí, není koule s nejnižší hodnotou na stole, je to faul.
5.9. Žádný mantinel
Jestliže není potopena žádná cílová koule, a nepodaří se umístit bílou kouli nebo žádnou očíslovanou kouli k mantinelu poté, co bílá koule zasáhne cílovou kouli, je to faul.
5.10. V ruce
Když je bílá koule v ruce, může ji hráč umístit kamkoli na stůl, kromě do kontaktu s cílovou koulí. Hráč může pokračovat v úpravě pozice bílé koule až do odehrání.
5.11. Cílová koule vyskočí ze stolu
Nepotopená koule je označena za vyhozenou ze stolu, jestliže skončí jinde, než na ploše stolu. Dostat cílovou kouli mimo stůl je faul. Vyhozená/é koule není/nejsou přenastavena/y (výjimka: jestliže je touto cílovou koulí koule s číslem 9, je přenastavena) a hra pokračuje.
5.12. Faul skokem a strkem shora
Jestliže na zápas nedohlíží rozhodčí, bude ohlášen faul na bílou kouli jestliže tato koule během strku skočí, zatočí nebo strkem shora objede nebo přeskočí překážející číslovanou kouli a překážející koule se pohne (bez ohledu na to, zda je pohyb způsoben rukou, tágem nebo hrabičkami).
5.13. Tři po sobě jdoucí fauly
Jestliže hráč zahraje 3 po sobě jdoucí fauly ve třech po sobě jdoucích strcích bez vložení legálního strku, ztrácí hru. Tři fauly se musí přihodit v jedné hře. Varování musí přijít mezi druhým a třetím faulem. Hráčova směna začíná když je oprávněn hrát strk a končí strkem, který minul, fauloval nebo vyhrál, nebo když fauluje mezi strky.
5.14. Konec hry
Při rozstřelu se hra považuje za zahájenou okamžikem odehrání bílé koule špičkou tága. Při rozstřelu musí být řádně zasažena koule s číslem 1. Hra končí řádným srkem, který potopí kouli s číslem 9 nebo když hráč hru ztratí kvůli faulu.